بی عدالتی ها در بخش سلامت را باید به حداقل برسانیم

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در تمام جوامع نوعی بی‌عدالتی در بخش سلامت را شاهد هستیم، گفت: باید بتوانیم در برنامه پنجم توسعه بر بی‌عدالتی‌ها و نابرابریها غلبه کنیم و نابرابریها را به حداقل برسانیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر کامران باقری لنکرانی جلسه هم اندیشی بررسی الزامات برنامه پنجم سازندگی در بخش سلامت با اشاره به اهمیت مقوله سلامت در برنامه پنجم توسعه و لزوم همفکری صاحبنظران در تدوین این برنامه، به ضرورت لحاظ نمودن چند نکته مهم در این برنامه اشاره کرد.

وی اظهار داشت: مفهوم سلامت فقط مراقبت نیست همانطور که سلامت را فقدان بیماری نمی‌دانیم، کارکرد سلامت را فقط مراقبت نیز نمی‌دانیم.

وزیر بهداشت همچنین به منابع در دسترس افراد به عنوان یکی از عوامل مهم و مستقیم تاثیرگذار در تامین سلامتی اشاره کرد و گفت: چیزی که سلامت افراد را بیش از همه تعیین می‌کند، میزان دسترسی افراد به منابع قابل استفاده از جمله منابع مالی و دسترسی به زیرساختها مانند ورزش، مسکن و عوامل اجتماعی دیگر است.

لنکرانی با اشاره به سیاستهای ابلاغی و کلی مقام معظم رهبری در برنامه پنجم توسعه و موضوع کاهش مخاطرات و آلودگیهای تهدیدکننده سلامت اظهار داشت: اگر بخواهیم کاری اثرگذار کنیم باید جهت گیریها را به سمتی ببریم که دسترسی مردم به امکانات بیشتر شود.

وی با تاکید بر این مطلب که همه سیاستگذاریهای اجتماعی مبتنی بر سیاستگذاریهای بخش سلامت هستند، گفت: هنر ما باید این باشد که در امور اجتماعی نیازهای مرتبط با بخش سلامت را تبدیل به احکامی کنیم که به سیاستهای اجتماعی که مرتبط با سلامت هستند، جهت دهد و در این خصوص نیاز به همفکری همه صاحبنظران داریم.

وزیر بهداشت در ادامه به موضوع بی‌عدالتی در سلامت پرداخت و با اشاره به این مطلب که در تمام جوامع، کمابیش نوعی بی‌عدالتی در بخش سلامت را شاهد هستیم گفت: باید بتوانیم در برنامه پنجم توسعه بر بی‌عدالتیها و نابرابریها غلبه کنیم و نابرابریها را به حداقل برسانیم و برای تحقق این امر باید برنامه را با هدف‌گذاریهای خاصی به پیش ببریم.
 
وی در ادامه با اشاره به محدودیتهای سرمایه‌گذاری دولت در بخش سلامت گفت: اگر رویکرد سرمایه‌گذاری در بخش سلامت، سودآوری باشد، آفات زیادی در پی خواهد داشت.

لنکرانی بر ضرورت روزآمد کردن خدمات سلامت تاکید کرد و گفت: باید با اولویت ‌بندی برنامه‌ها، از بودجه‌ای که در اختیار داریم، بهترین استفاده را ببریم.

وزیر بهداشت، در ادامه با اشاره به این که در حال حاضر 15000 تخت بیمارستانی بالای 50 سال در کشور داریم، گفت: راه ‌اندازی و بازسازی این تختهای بیمارستانی حدود 1500 میلیارد تومان هزینه می ‌خواهد. همچنین بازسازی مراکز بهداشتی درمانی بالای 30 سال اعتباری حدود 1200 تا 1300 میلیارد تومان نیاز دارد که با بودجه دولتی نمی‌توانیم همه این نیازها را پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به این مطلب که باید نقاطی را که برای سرمایه‌گذاری اولویت دارد، بشناسیم، گفت: برای تحقق این موضوع، باید احکام مناسبی را در برنامه پنجم توسعه صادر کنیم به نحوی که بهترین سرمایه‌گذاریهایی که سلامت محوری را به دنبال داشته باشد، مد نظر قرار گیرد. 

وزیر بهداشت در ادامه اظهار امیدواری کرد که با تدوین احکام و بسته‌های اجرایی مناسب در برنامه پنجم توسعه، شاهد ارتقای سلامت مردم کشور باشیم.